Het is denk ik het ergste wat je als ouders kan overkomen: dat je kind sterft. En daarna ... - als je zoiets zou kunnen vergelijken - dat het jouw kind is dat zoiets onherstelbaars veroorzaakt.
De Noorse film Barn (kinderen) begint met een verstild beeld van het voetbalveld waar zich een drama heeft afgespeeld. Daarna ontspint zich een verhaal waarin we kennis maken met een netwerk van mensen die via school, politiek, relaties en familiebanden met elkaar verbonden zijn.
Nauwkeurig kleurt regisseur Haugerud stukje voor stukje dit mozaïek in. En brengt er steeds andere lagen in: roddels, verdachtmakingen, verzwegen en verdraaide verhalen en motieven. Inzoomend op een detail en dan weer uitzoomend als in een prezi-presentatie zien we hoe het drama ingebed is en contrasteert met alledaagse gesprekken. Er sterft en kind. En de gesprekken gaan hier: Is het gepast je nagels te knippen in de huiskamer? Kun je naar Justin Bieber luisteren als je niet met je ouders wilt praten? Is je lijf wassen met haarshampoo niet vreemd?
In dat alledaagse kan zomaar iets fataal misgaan. Een kleine duw in het vuur van het spel. Een opmerking van een ouder die zich irriteert aan de schoenkeuze van de tienerdader. Wat is je verantwoordelijkheid en wanneer ben je (als tiener of volwassene) aansprakelijk voor je gedrag?
Onverbloemd kijken we als een ongenode gast mee in het crisisberaad op school, de huiskamers met Deense design meubels, de eenzaamheid van de vader van het slachtoffer. Objectief registreert de camera de verlegenheid en de wanhopige pogingen met dit drama om te gaan.
Ondertussen worden en passant thema's diverse thema's aangesneden: uitsluiting en politiek-correcte-multi-culturele samenleven, pesten, openheid en verzwijgen van je eigen betrokkenheid of nalatigheid. Het niet nemen van verantwoordelijkheid en het vergoelijken van je eigen gedrag.
Zelden schiet iemand uit de slof, maar onderhuids woedt een veenbrand die iedereen beroert. Onderkoeld worden voorzichtig vragen gesteld.
We zijn allemaal door allerlei verbanden verbonden. Niemand is niet partij in het drama dat zich heeft voor gedaan. Niemand kan zeggen dat hij niet betroken is. Het is deze 'family of man' die Barn maakt tot een spiegel om te kijken in de tegenstrijdigheden van ons paradoxale leven met zijn vele ongemakkelijke kanten.
Regie: Dag Johan Haugerud
Met Henriette Steenstrup, Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Ella Øverbye
Reacties